zaterdag 24 november 2012

URI's (24 november 2012)

Ik probeer het concept van de URI te doorgronden. Het valt me wel op hoe moeizaam dat dit gaat. Het lijkt wel of er weinig over nagedacht is. En dat terwijl ik hier de newbie ben, het semantic web is er een aantal jaar.

OK, weer even van voren af aan:
  • een URI wijst naar iets. Het is een identifier. Dat wil zeggen dat er iemand is die met een URI in de eerste plaats voor zichzelf aangeeft waar hij het over heeft.
  • twee mensen hebben het over hetzelfde als ze iedere keer van elkaar tot de conclusie komen dat de ander het inderdaad over hetzelfde heeft als hij/zijzelf.
Het koppelen van informatie aan kaarten (maps) is altijd heel krachtig gebleken. Er zijn zelfs mensen die zeggen "If I can't put it on a map, it is worthless". Blijkbaar heeft informatie dat nodig: je moet hetgeen wordt gezegd kunnen koppelen aan de realiteit. Volgens mij is dat ook precies wat we aan het doen zijn met URI's. We koppelen informatie aan dingen die we kunnen aanwijzen. En ineens wordt die informatie veel echter, relevanter, tastbaarder.

Dit creƫert bij mij het volgende beeld: een computergeheugen wordt opgedeeld in adressen. Op ieder adres kan de computer informatie vinden. Volgens mij bestaat het semantisch web ook uit adressen. We noemen deze adressen URI's. Adressen in het semantisch web zijn dingen die we kunnen aanwijzen. Dus in plaats van webadressen (URL's) gebruiken we de realiteit als adres. Ieder aanwijsbaar stukje realiteit is een mogelijkheid om daar informatie over op te slaan. De realiteit wordt dus onderdeel van het semantisch web. Of het semantisch web hangt aan de realiteit.

Er zijn ook URI's die een class (klasse) aanduiden. Wat wordt daar precies mee aangeduid? Volgens mij is een klasse een onderscheid dat je helpt om beter te functioneren. Kennis begint met de klasse, het maken van een onderscheid. Dat onderscheid is nodig want er is ander gedrag nodig. Om te beseffen dat er ander gedrag nodig is, moet het subject een onderscheid maken. Dat onderscheid, dat is de klasse.

Dus een URI die wijst naar een klasse is een URI die wijst naar kennis. Kennis is niet los te zien van de perso(o)n(en) die het onderscheid nodig hebben om een bepaald doel te bereiken / een taak te kunnen uitvoeren. Een URI die wijst naar een klasse kan niet losgezien worden van deze twee andere componenten. Zie daarvoor mijn verhandelingen over Activity Theory op http://www.marcelvanmackelenbergh.nl 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten